Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 4 december 2016

MÅN.- SÖN. 28 nov. - 4 dec.

Tommys golfkurs fortsatte på måndagskvällen och efter den fortsatte ännu en vecka med jobb ”på annan ort” för hans del – nu i Karlsborgstrakten.
För oss hemmavid inleddes veckan med medlemsmöte både på Partille (mån.) och Ale (tis.) brukshundsklubb. Ale hade bjudit in Reino Oskarsson, som höll i en intressant föreläsning om bl.a. hundars mentalitet.

Det var även i början på veckan som min haka höll på att falla ner i golvet, då vi tränade på ställande i vardagsrummet. Det gick som en dans, Rejs stannade helt utan handtecken, det tar sig sa han som … men lika glad som jag var över Rejs framsteg gällande ställandet, lika rasande blev jag över hans beteende vid ett par hundmöten kvällen efter denna framgång. Aldrig får man vara riktigt glad ! 

Men ibland blir man glad över de små tingen, som tex när jag i slutet av veckan hämtade ut SOS Animals (organisationen som hjälpte oss med Semla) fina kalender. Tusan vilket beundransvärt jobb organisationen gör – snacka om vardagshjältar. Vi fortsätter med glädje att ge bidrag till deras verksamhet – pengar som bl.a. går till kastrering, vaccination, chipmärkning, medel mot ohyra, transportburar och underhåll av hundgårdarna, där oxå solskydd och pooler i plast som hundarna kan svalka sig i sommartid ingår.




I övrigt framskred veckan med lunchpromenader, varvat med jobb och senare kvällspromenader. Kan konstatera att jag på äldre dar/de senaste åren, har blivit allt mer sjåpig att vandra i mörkret med pannlampa. Varför då ? Kanske vetskapen om att skogen kryllar av vildsvin, även om jag vet att dom är skygga så är det en obehaglig känsla att veta att dom finns där …

Lördagen inleddes med dop av vårt fadderbarn Emelies dotter Wilma. En riktig trevlig och lättsam tillställning, med tre gurglande och skrattande barn som döptes vid samma tillfälle.

Vid hemkomsten blev det klädbyte, för att sen tillsammans med båda hundarna åka till Alfa Hundcenter, för inomhusträning tillsammans med Karin och Samba.

Inledde som alltid med fotgåend, vilket gick skitbra – höll positionen riktigt bra - helt ok t.o.m. i fria följet. Körde även apportering i olika delar – gick också det jättebra. Fortsatte med ställande, som inte gick fullt lika bra som hemma, då det ju är korta sträckor och han nästan VET när kommenderingen kommer att ske, även om jag försöker ”lura” honom. Men det blev allt bättre – får fråga Monica H. på måndag, då vi har kursavslutning. Avslutade med saktagående/framåtsändande. Blev riktigt bra efter att jag sagt åt honom att ”skärpa” sig … 

Avrundade veckan med ett sökpass, där vi denna gången var full styrka. Det var min tur att välja plats och ruta, men fick hjälp med för min del ny ruta (dock på min valda plats). Rejs var duktig överlag, även om han hade lite svårt för påvisen, just efter de sista skicken. Han vände sig om för att vänta in mig – frågande – kommer du ?
I väntan på unge herr Mateo 
Finfina vyer på väg hem från dagens sökträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar