Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 4 september 2016

MÅN.-SÖN. 29 aug.-4 sep.

Sammanställning
Förutom min egen träning på F&S, så testade vi denna veckan ännu en ny plan/miljö att träna lydnad på. Har nämligen bestämt mig för att börja variera miljöer på allvar, så detta var ny plan/miljö - nr 2 av 5.
Rejs – fotgående/ställ.u.g./ ingång-bakdelskontr./kryp (efter Semlas pass). Lite blandad kompott – mest nöjd var jag med hans fotgående, där vi fick störning i form av några som plockade äpplen i närheten, som han klarade jättebra.
Semla – till skilln. mot Rejs så hade hon inledningsvis svårt att fokusera, då hon drog och vädrade som värsta … Men efter en effektiv uppvärmn. så fixade hon ”sina” rallyövningar riktigt bra.

Innan Tommy åkte iväg för helgens golfbegivenheter, så tog tog vi en gemensam promenad kombinerat med en stunds jaktträning. Efter att inledningsvis kört en stunds jaktfot för ”att-komma-i-rätt-stämning”, körde vi sen några lätta linjetag, innan vi la fokus på markeringar, vilka gick superbra.

Tommy åkte iväg på sin ”golftour” redan på fredagen, därför kom hundarna ut senare än vanligt efter jobbet. Bara att konstatera att sommaren är förbi, det hann bli mörkt innan hemfärden. Och med sensommaren och hösten kommer invasionen av de äckliga älgflugorna och som vanligt vid denna tidpunkt hittar man alltid åtminstone EN fluga som dröjt sig kvar i håret.
På lördagsförmiddagen ägnade jag mig åt shopping i Gårda, samtidigt som jag passade på att inspektera blomsterurnorna när jag ändå passerade dom vid Järntorget. Vid hemkomsten hämtade jag hundarna för ett lydnadspass tillsammans med Karin & Sambo. Hade valt ännu en ny träningsplats/miljö – nr 3 av 5. Riktigt nöjd med båda hundarna, men framför allt med Rejs, som jag bl.a. körde både framåtsändande/sakta och kryp med.
 
Kvällen var så härlig, att jag efter skogspromenaden körde upp till Jonsereds herrgård/trädgårdar.  
Efter en lååååång och lat söndagsmorgon, så pillrade hundarna och jag oss ut för en tur i skogen, i sommarvärmen. Jag gläds ofta över de små detaljerna/framgångarna - som tex. då Rejs vände på en "femöring" när han såg ett par (svampplockare) komma gående imot oss. Vi gick på en grusväg innan vi skulle vika av, för att sen fortsätta in i skogen. Rejs var ca 30-40m framför mig, vägen svängde lite och i kurvan dök svampplockarna upp och Rejs vände som sagt tvärt och kom rusande tillbaka och fick en stunds dragkamp som belöning. Jag blev själaglad, även om jag förstod att han aldrig hade gjort detsamma om svamplockarna hade haft en hund med sig …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar