Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 6 juli 2016

KRAVINKALLN. / NOSEWORK CLEAR ROUND

Tog tillsammans (T. oxå sem.) en promenad vid Råhult idag.
Gick där i vår ensamhet och trodde vi hade HELA skogen för oss själva. Hade precis ”linat” upp Semla, som hade fått springa lös en stund (har precis börjat att testa att ha henne lös i mellanåt) när jag helt plötsligt såg en person 30-40m framför oss … där också Rejs befann sig ! Såg samtidigt nåt stort, ljusbrunt o korthårigt = boxer. Tusan också – ropade – inget hände – visslade – inget hände – jag började springa till ”undsättning” …

- Ursäkta … flämtade jag fram …
- Ta det lugnt, ingen fara, sa en luuuugn cool röst ...
- Phu – tack, sa jag … vet ju aldrig hur min hunds framfart tas imot …

Och där stod hans boxerhane – stadig och lugn. Trots att Rejs försökte få igång honom, troligen något stärkt av min ankomst – stod han fortfarande bara helt stilla (inte det minsta spänd) medan jag lyckades få Rejs att stilla sig, så jag fick fatt i honom. Snacka om att jag var tacksam för denna otroligt coola hund ! Jag tackade ännu en gång och vi fortsatte åt var sitt håll …

Kanske en ”kravinkallningskurs” skulle vara på sin plats OCH kanske kan man då ”slå två flugor i en smäll” med tanke på att kunna dra nytta av lärdomen gällande Semla också …

***

När Rejs o jag senare åkte iväg för ännu en clear round i nosework, hade det hållit på att regna ett bra tag och fortsatte ihållande under hela färden till Floda.

Fordonsök och utomhussök var det som gällde ikväll och även om strategin att låta honom sitta i bilen tills det var vår tur var ett smart drag, fick jag svårt att bryta honom från att scanna av grusytan runt bilarna. Tiden tickade iväg och precis när tiden var ute, ringade han in doftlegan. Jaja …

Nästa sök – även här mkt intresserad av just grusytan !!! – men sökte iaf av de övriga ytorna – bl.a. längst ett plaströr, där han vid ena änden på röret, tittade upp på mig ett ögonblick - jag hann tänka : undra om legan var där ? – men han fortsatte och lyckades välta en av plastsoptunnorna (kopplet fastnade) – locket på tunnan hamnade över änden på plaströret, där han nu fastnade och markerade tydligare än förut …

Sammanfattning
– bra att ta ut honom direkt från bilen
– en tanke : blött efter regnandet = mkt dofter på/i marken … kanske EN av orsakerna till varför han var så frenetisk …
– ett bra konstaterande var att han inte lät sig hindras av att tunnan välte och skramlade vid fallet, utan fortsatte söka …
E du nöjd så är jag nöjd !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar