Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 16 april 2016

SKOGEN & GRÄSPLAN

Dagen blev en härlig dag som började med en skogspromenad, där Rejs fick ett utmanande närsök och Semla fick ett "bollsök". Efter en timme i skogen drog vi vidare för ett lydnadspass hemma i Utby. Väntade förgäves på kompisen K. som aldrig dök upp pga missuppfattning.

Precis när jag skulle ta ut Rejs ur bilen, såg jag en man och en liten tjej som kom gående med en lös hund (skotte) på andra sidan gräsplan. Ändrade mig snabbt och tog ut Semla istället. När vi var på väg ut på plan börjar skotten skällande galoppera mot oss, men stannade när jag vände på klacken och började gå bortåt. Mannen försökte få tag i sin hund utan att lyckas - den smet undan hela tiden och när den närmade sig vägen, kände jag mig manad att hjälpa till. Satte Semla i bilen och gick till undsättning, vilket inte var det lättaste. Skotten "cirklade" i en radie på ca 5 meter i från oss, men till slut tycktes den tröttna och lät sig mutas. Gubben var helt oförstående då jag påpekade att det var olämpligt att ha hunden lös om han hade så svårt att kalla in den, särskilt som vägen ligger så nära.

Till träningen.
REJS
- fotgående - i början var han både het och okoncentrerad, men skärpte till sig allt eftersom.
- runda stolen - jättebra, inget att anmärka på
- apportering - oxå jättebra, inget att anmärka på
- ingångar/avlämn.(IPO) - separerade ingångar/avlämn. i front.
Jag blev så jäkla nöjd, att jag äntligen började få bukt på Rejs snea ingångar/avlämn. Praktiserade instruktör Monicas tips och när jag lyckades få in rätta tekniken och "knycket" började det hända saker. Helt plötsligt satte han sig RAKT, inte helt utan "hjälp", men efter ytterligare några trän.tillfällen kommer nog polletten trilla ner.
SEMLA
- fotgående/kontakt - helt ok
- sättande i front (fokus på mina egna fötter)
- ställande från sittande - börjar fatta sakta men säkert
- runda stolen - samma sak här, börjar fatta sakta men säkert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar