Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 14 februari 2016

JAKTKURS 2 + RIDHUSET

Idag har vi varit på jaktkurs igen - gång 2, i Ljungslätt. Rejs skällde inledningsvis hysteriskt i vanlig ordning, men lugnade sig något efter ett tag.

Första delen bestod av linjetag och senare närsök, där Titti gick runt och hjälpte var och en, i resp. övning.
Efter fikapause bytte grupperna instruktör och plats. Reginas upplägg var kanonbra.
Ett ekipage var med Regna och tränade på "vänd om och fokusera om" (jaktfot, stadga, lätt markering, jaktfot mot markering), medan alla andra tränade jaktfot, dock inte samtidigt. Övningen gick till så att två och två gick jaktfot (i ca 1½ min.) mellan trädstammarna i gles skog, medan resten stod och tränade passivitet. Sen bytte vi.

- Jag är TRÖTT- kan vi åka hem nu ?


Tycker mig nu se ett tydligt genomgående mönster på vad som drar igång honom ...
Allt har förstås med FÖRVÄNTAN att göra, LJUD, RÖRELSE och SYNRETNING
tex.
- när vi suttit still och när alla rester sig på än gång
- när någon blåser i visselpipa
- när hundar är i (häftig) rörelse eller när instruktören visar (instruerar) med dummys

***
På kvällen åkte Semla och jag till ridhuset alldeles själva. Och själva var vi i ridhuset oxå, även om vi hann träffa och snacka med Susanne en stund innan hon åkte hem.
Tyckte hon inledde riktigt bra, lite nyfiken på Nelson imellanåt, men höll mestadeles fokus på mig. När vi blivit ensamma och hon började bli trött, tappade hon mer och fokus och blev väldigt snusig. Mest där Nelson hade vistats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar