Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 10 juli 2015

LEDIG FM MED APP.TRÄN.

Var idag ledig från jobbet på förmiddagen och fick en bra o supertrevl. hundträn. tillsammans med Rosa och Malene = vattenapp./tolling !


***
Först testade Rejs - okopplad - att apportera fågel (duva), vilket inte gick vidare värst bra. Rusar ut, greppar utan problem, börjar återgången, men stannar och lägger ner efter ungefär efter 4-5 meter. Sen blev det lite svårt att få honom att komma in självmant. Provade då med att ha honom kopplad, vilket gick MYCKET bättre ...

Därefter valde jag att ge honom en vattenmarkering, med dummy. OBS - det var hans FÖRSTA vattenmarkering med dummy någonsin !!! Markeringen kastades från andra sidan tjärnen. Rejs pep lite, men jag brydde mig inte i det just nu, utan skickade iväg honom. Hoppade i utan någon som helst tvekan, simmade snabbt och målmedvetet över till andra sidan. Precis när han greppade dummyn, ropade jag och även om han först tänkte gå upp på Rosas sida, så vände han när jag tjoade en gång till. Det var som han tänkte - javisst ja, där är ju matte - och började simma tillbaka och överlämnade efter lite kämpande vid vattenkanten, där jag ryckte in för att han skulle ta sig upp. Rätt eller fel att hjälpa ? Jaja, nu gjorde jag det som kändes bäst just då !

 Som avslutning, gjorde vi ett litet tollingarbete, som gick strålande. Sen tackade vi för oss och återvände hem för lunch innan jag åkte till jobbet.


***
På eftermiddagen träffade husse & Rejs, sina lekkamrater Ola & Elda (Özets lek-och träningskamrat) och lilla mopsen Unni. Måste erkänna att jag var lite spänd hur det skulle gå för spanjorskan, hur hon skulle reagera för Elda (boxer) som kan vara ganska brutal. Men Semla är ju otroligt signalstark (som den gatuhund hon är) och det gick därför jättebra, även om hon mest höll sig intill husse, medan Rejs & Elda, rejsade och hade skitkul och vilket nog även hussarna hade ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar