Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 9 mars 2015

LYDNADSKURS ale bk

Dagens FB
Har sagt det förut, men säger det igen … är som vanligt så jäkla nöjd o belåten efter kvällens lydn.kursomgång !

***
Till skillnad mot förra kurstillfället, var jag idag ute i god tid och hann i lugn och ro med en avstickare vid Dammekärr, innan jag fortsatte bort till klubben.

Efter ”försnack” och upplägg i klubbstugan, gick vi ut i den kalla vårkvällen. Beslutades att vi skulle göra platsliggandet sist, mest för att Rejs skulle få möjlighet att ”blåsa” ur sig och därför fick vi vänta till sist. Tog ut Rejs när Tinas o Hamlets halva tid gått. Värmde upp på ytan i höjd med/nedanför toan och trappan. Lyckades med att få till ett förvånansvärt lugnt och städat "inträde" på plan, vilket kändes oerhört gött.

Vi la fokus på KONTAKT under hela vårt pass. Försökte få Rejs att vidbehålla kontakten, med hjälp av en rad av störningar. Började med en ”övning” där Rejs och jag stod (Rejs satt) mitt i mot varandra, jag med favorit leksaken som det var meningen att han skulle ha full fokus på och hade han det, fick han den, om inte, gick han miste om den. Allt eftersom störningen/störningarna blev svårare, backade jag allt längre ifrån honom.

Sedan utnyttjade vi kurskompisarna som störning i olika ”formationer” – ibland stod dom helt stilla, ibland rörde dom på sig på olika sätt. Växlade mellan att gå fritt följ i vänster resp. högervarv (box) där Monica ibland ”hängde på” för att agera störning.

Avslutade med att kursarna ställde sig så det bildade en korridor, där Rejs och jag passerade fram och tillbaka, medan störningarna blev allt starkare, ibland ”backade” vi för att göra det enkelt så att han skulle lyckas. Även om det gick bättre och bättre, så är det bara att konstatera (menar förstås därmed inte att jag ska nöja mig med det) att Rejs verkligen är en enveten liten gosse, för trots att vi tragglade och tragglade, så kunde han inte låta bli att checka av med en snabb blick !

Sedan gick dom andra och hämtade sina hundar för en gemensam PLATSLIGGNING. För att undvika att Rejs skulle smita till ”grannen” använde jag lina på honom, samtidigt som jag då kunde lämna honom lite längre än bara i kopplets längd. Han pep lite när de andra tog plats och innan vi la hundarna ner, men sen var han tyst hela tiden, blev dock lite otålig i slutet. Som vanligt åkte jag (o säkert Rejs också) hem nöjd och glad efter en toppenkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar