Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 3 december 2011

ÖPPEN JAKTRÄNING (2:a/2)

Dagens apporteringsträning var den andra av dom 2 tillfällena av ”Öppna jaktträningar”. Platsen var även denna gången Ljungslätt, med Regina och Jaana som instruktörer. Titti låg förståndigt nog hemma och kurerade sin förkylning/influensa.

Måste säga att jag var något skeptisk till om det skulle dyka upp några deltagare idag, med tanke på vädret – ÖZZZREGN OCH BLÅST ! Men döm av min förvåning – där stod faktiskt ett gäng på 7 st, när vi kom – som vanligt i sista minuten ! Vissa dagar känns det som dagen aldrig blir till dag, pga dagens mörka himmel och ständigt ösregnande !

Indelning 4 st/grupp - Britt-Marie&labb-Tilda, …….. &labb-Hero, …….. &sv.labbhane och Özet&jag.

Dagens tema var dirigeringar och stoppsignaler. Alla skick med synretning.
Började med Reginas stn.  (Özet&jag som andra ekipage) – tät granskog
Vanligt ”rakt” linjetag 
- skickade som vanligt = klockrent !
Linjetag – stoppsign. – dirigering
- placerade Özet sittade – blåste stoppsign. – dirigerade ut honom (hö.) = inga probl.
- försökte sen, med ett linjetagsskick – blåste stoppsignal = han fortsatte … han ”yrade” … jag kallade in, INNAN han hann fram till (vä.) dummyn.
- gjorde om – med Özet placerad sittade – blåste stoppsign. – jag dirigerade ut honom (vä.) = helt OK, även om han tog lite tid på sig efter stoppsign. för att vända mot mig för att kolla vad jag ville …
- gjorde om – han stannade – jag dirigerade ut honom till hö. = kanon !
Vanligt ”rakt” linjetag 
- avslutade med att åter skicka på vanl. linjetag = klockrent !

Bytte grupper – vi till Jaanas stn. – område med blandad vegetation, bl.a några enstaka enbuskar (en hel del avsågat sly, med små stubbar/skott längst markytan).
En enkel markering - ca 40-50m ? - för att bekanta sig med området !
- skickade = spikade – snabb lev. tillbaka !
Ett kort linjetag – stoppsign. – närsök
- jag missuppfattade vid vilken pkt jag skulle blåsa stoppsign. = blåste för tidigt ! Blev tyvärr säkert förvirrande för Özet, som stannade jättebra (t.o.m. satte sig) vid signalen, men som tyvärr inte fick nån riktigt bra belöning (skulle ju fått en boll el. likn.) – bara ett ”BRA” !
- gjorde om – Özet stannade – jag försökte invänta att han skulle ta ögonkontakt, men han vandrade mest omkring och verkade inte riktigt fatta vad han skulle göra … tittade frågande på Jaana (men aldrig åt mitt håll) – jag kallade tillbaka honom …
- gjorde om  igen – Özet stannade igen, men nu struntade jag i att invänta att han skulle titta på mig – jag började blåsa närsök med än gång = perfekt – iaf om man räknar att han hittade dummyn (mini) med än gång.
Linjetag – stoppsign. (vid närsöksomr.) – linjetag till markeringens nedslag.
- skickade på linjetag – blåste i höjd med närsöksomr. – Özet stannade – men jag hade stora svårigheter att trycka ut honom … han fattade inte riktigt (tittade på Jaana hela tiden, jag själv fick ingen kontakt liksom) även om han till slut – när jag närmat mig honom – lyckades springa ut och sen komma in för leverans !
Långt vanligt linjetag (till där markeringen i början hamnade)
- avslutade med att skicka på det långa linjetaget = klockrent ! Gôtt att avsluta så bra !

Jaana trodde jag skulle kunna forts. träna med samma övningar – MEN då med kortare avstånd !

Här tackade vi för oss, med tanke på att jag ville sluta innan Özets huvud började ”rinna över” och han ev. skulle tröttna i blötan !

Väl hemma lutade jag mig tillbaka med en kopp kaffe - efter att ha torkat en helt genomblöt Özet, hängt upp blöta regnkläder och alla andra blöta attiraljer - och tänkte tillbaka på ännu en himla bra träning med ökade utmaningar !
Tack Regina & Jaana !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar