Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 4 november 2022

LYDNADSTÄVLING STARTKLASS - ALE/SURTEHALLEN

Idag var Semla och jag och tävlade lydnad - startklass - i Surtehallen. Hoppades och ville ju SÅÅÅ gärna ha ett sista 1:a pris, för att få vårt LD. 


Hade sent startnr., från början nr.19, men som efter en del strykningar blev. nr.14, kändes som låååång väntan innan vår start. Var lite skeptisk, då jag vet att Semla har svårt att slita sig från dofterna i hallmattan. Vet att hon som driver hallen, har haft problem med folk som inte sköter sig, som dräller godis och tränar med löptikar utan tikskydd. Och det blev som jag hade befarat, men det var inte bara Semla som hade svårt att slita sig från mattan, ALLA hundar (utan hunden som vann ÖVERLÄGSET) snusade i mattan. Kanske var det just det som domaren tog hänsyn till, för ALLA ekipage fick rätt bra betalt trots snusande, men men, det är ju domaren som dömer. 

Hur som haver så blev jag så glad och stolt över Semla som skötte sig utmärkt, utöver snusandet mellan momenten och när jag vände ryggen till. Som tex. vid apporteringen, då hon hade förlorat sig i dofterna i mattan och jag hade svårt att få hennes uppmärksamhet. Men efter ett par dk och ett snett sättande fick vi iaf en 5:a (jag trodde vi 0:ade)

Summa poäng = 169 och en 8:e placering = vårt 3:e 1:a pris och fick därmed lydnadsdiplom. Så "skönt" att lägga startklassen bakom oss och satsa på klass 1 och de nya reglerna.

Lite kurriosa : 
Hade som sagt sent startnr. 14 (av 18) och det blev ju tid för snack på läktaren innan start. Pratade bl.a. med en tjej (Helene Lindholm, som hade sista starnr.) Hon var mkt trevlig, lågmäld o ödmjuk, men vad jag inte visste DÅ, var att det var Helene Lindholm, som tillhör Svenska lydn.eliten, med bl.a. VM-deltagande som merit. Väl var väl det, hade väl annars inte vågat prata så avslappnat, då jag antagligen hade drabbats av star-track! Hennes bakgrund, kom till min kännedom först vid hemkomsten, då jag googlade på henne, eftersom hon o hennes Trix (15 mån. labbe) gjorde ett suveränt lydn.program, verkligen brilljerade. Och ju mer vi hade pratat, både före och efter våra starter och inför prisutdelningen, var jag övertygad att hon måste vara en "stor hundförare". 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar