Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 15 juli 2022

LYDNADSTRÄNING - ANGEREDS BK

Idag åkte jag och dogsen till Angereds bk och måste säga att jag blev lite besviken på att det var ett par agilityekipage där och tränade, men tänkte samtidigt att det kunde vara bra med lite störning, där finns ju ändå två planer, så vi intog plan 2.

Jag och dogsen åkte till Angereds bk och måste säga att jag blev lite besviken på att det var ett par agilityekipage där och tränade, men tänkte att det kunde vara bra med lite störning, där finns ju ändå två planer. Vi intog alltså plan 2.

REJS
fotgående
enstaka inkalln.
kryp
framförgående
belön.plac.
.... pause i bilen, medan jag körde Semla ....
hopp
passivitet/plats - medan agilitymänniskorna plockade in hindren efter sin trän. - se vidare nedan * om vad som hände ...

SEMLA
fotgående
apportering
belön.plac.
enstaka fjärr
hopp - ingång


* Om dagens lilla incident … 
under vårt trän.pass hade Rejs fått bra störningsträn. av agilityekipagen. Dom hade både sett o hört hur Rejs varvade inledningsvis och hur jag jobbade med honom när vi mötte en av dom (då dock utan hund) på väg till bilen, för att byta hund till Semla.

Efter Semlas pass, tog jag alltså åter ut Rejs och körde ”hopp” o avslutade med passivitet/plats medan agilitymänniskorna plockade in hindren efter sin trän. När det var gjort gick dom till sina bilar och jag tog för givet att dom skulle åka därifrån. 
Men icke, helt plötsligt dök en av dom upp med sin hund på grusvägen framför näsan på Rejs (som låg ca 3m från staket), som då inte kunde hålla sig längre o rusade fram (staketet var emellan) varpå hon blev sur o muttrade nåt ohörbart …
Tänk om hon hade sagt till mig att hon skulle hämta sin hund för att sen komma förbi oss, då hade jag kunnat förbereda mig o tagit ut avståndet o till o med kopplat upp Rejs …


Blir galen - att det ska vara så jäkla svårt att ta hänsyn, hjälpa oss som har reaktiva hundar ... PRATA med oss, så vi har en möjlighet att förbereda oss o underlätta för vår hund, tex. att ta ut avstånd …

En bra träning, som tyvärr avslutades mindre bra … 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar