Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 8 januari 2021

ANALSÄCKSINFLAMMATION

Efter en jobbig natt, då jag vaknade ett par gånger (ca kl. 03 o 05) pga att Semla skrek till vid bägge tillfällena, där hon låg i sin fåtölj. Hon blev sittande och såg olycklig ut, men la sig ner igen efter en stunds slickande (vid analöppn.) och lite "tröst" och smekningar från mig. Jag vaknade varje gång hon försiktigt bytte sovställning, men som gick bra utan smärta. 

När hon vid 08-tiden vaknade och klev över till min säng (fåtöljen står intill sängen) började hon skrika våldsamt, hon skrek och skrek. Jag tog henne i min famn och tryckte henne mot mig för lugna henne, men hon fortsatte att skrika i ytterligare i några sekunder (långa sek.) innan hon lugnade sig. Sedan halade hon sig ner på golvet och det var "lugnt" - phu.

Jag misstänkte genast analsäcksinflammation. Kände igen symtomen från Majkies tid, då hon råkade ut för precis samma sak, fast hon var värre däran = blödande inflammation, men blev bra efter sin behandling (inkl. antibiotika). Tänkte, här gäller det att handla snabbt, INNAN det går för långt och Semla får ännu ett "smärtanfall". 

Ringde Lerums djurklinik ("vår klinik") men dom hade inga tider, ringde Blå Stjärnan, inga tider dom heller, väldigt otrevligt bemötande, men erbjöd "akutbesök", som jag avböjde. Ringde vidare till Göteborgs djurklinik, jättetrevl. bemötande (precis på som Lerum) och dom hade tid. Var visserligen lite skepiska innan jag ringde, då vi har sen tidigare har lite dåliga erfareheter av några av deras veterinärer sen tidigare hundar (även vid uträttandet av Semlas friskhetsintyg vid införseln). Men NU blev det så lyckosamt att vi fick av en av klinikens - i mitt tycke - bästa veterinären (Johanna Matsson) som tömde och spolade, hon trodde att det skulle räcka och skrev därför aldrig ut nån antibiotika. Johanna gick oxå gick igenom hela Semla efter hennes rådjursjakt på juldagen ... så jäkla skönt att Semla fick behandling i rätt tid och att det inte var värre än det var. Vill tillägga att jag igentligen inte var så orolig över vilken veterinär vi skulle få, då analsäcksinflammation inte är en så "svårbehandlad" åkomma och skulle säkert bli bra och rätt behandlad av vilken vet. som helst. Men en vet. med bra handlag och med trevligt bemötande blir man ju alltid glad för ... 

Efter en promenad i en vinterprydd skog, blev det en fika med den obligatoriska fredagssemlan, som vi köpte på hemvägen från veterinärbesöket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar