Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 11 maj 2020

TÄVLINGSLYDNAD - SEMLA

Fortfarande svinkallt väder - 8-10gr. med nordanvind. Undrar när man slipper ha långkalingar, mössa och handskar? Även om man nu har fått möjligenhet att suga på vårens ankomst, så måste jag säga att jag verkligen längtar efter värmen ...

På kvällen var det dax för näst sista tillfället på Semlas lydnadskurs. Åkte upp en stund innan för att köra ett pass med Rejs. Körde fotgående, fjärr och inkalln. med ställande, som vi började med på Rejs kurs förra veckan - varierade mellan - gå ifrån - ropa kom - sen ”varsågod” / gå ifrån - ropa kom - sen "stanna/varsågod” i ett svep. Över lag tycker jag det blev ett bra litet pass.
Temat för Semlas kurs var i kväll apportering, men även fotgående + ett självvalt moment och i vårt fall blev det tips för ett snabbt läggande - ett "pladaskläggande", istället för det nuvarande ganska långsamma läggandet - typ "stegläggande".

Apportering 
- inledde med kast - vid första tillfället sprang hon bara förbi och struntade i apporten - jag sprang fram och snodde den och gjorde sedan om = bra. - greppaövn. - inledde med "in till sidan" - stod mitt i mt varandra och anv. "Semla" som signal - efter ett par ggr frågade Semla vart ska jag? - vi började då med att försöka få henne att förstå, att hon skulle runda mig för att komma in i startposition - ibland gick det bra, ibland sämre ...

När vi "pausade" med fotgående och klämde in några "flowflow" såg M. att hon hade högre fart runt än när vi körde "in till sidan", med Semla som signal - testade därför "flowflow" istället för att säga "Semla", för att få henne att gå runt mig, till utgångsläget - funkade aningen bättre - ska jobba vidare på det.




Läggande 
- stå på knä brevid hennes hö.sida - anv. hö.handen på marken med gotta i, samtidigt som jag håller i halsbandet och drar uppåt - släpp samtidigt som du säger "lägg" - försök sen att fasa ut genom att lägga godis öppet på marken och gör på samma sätt som tidigare - gick inte så bra - hon hon började "stega" sig ner och jag fick backa till att handen på marken ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar