Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 18 augusti 2015

LYDN.TRÄN. ALE bk

Hur bra gick inte träningen på Ale bk idag då ? Så jäkla nöjd med lilleman ...

Åkte dit med ambitionen att bara träna i miljö med främmande hundar, fler och andra än våra kurskamrater. Inte hade jag kunnat ana att det skulle bli SÅÅÅÅ himla bra som det blev.

Inledde med lite fotgående/kontakt en bit ifrån de andra, för att sen gå "rätt in i smeten" (ca 7-8 hundar/förare, som både trän. passivitet, rally och lydn.) körde ett par vä.varv, för att sen fasa ut till den "lugnare" delen igen. Sen lät jag honom ligga/passivitet under tiden några körde budföring. Den riktiga utmaningen blev när en av hundarna gjorde ett litet race och sprang fram till de andra (3st) som oxå tränade passivitet, men lite närmare budföringen än vi. Rejs reste sig i upphetsning, men la sig igen och lugnade sig ganska snart. Så jäkla duktig ! Därefter körde vi budföring, men på andra planen då jag INTE ville han skulle falla för frestelsen av hundarna som tränade vid rally. Gick mycket bättre än väntat, riktigt bra måste jag säga. Efter budföringen varvade vi passivitet (bl.a. tills. med 4 andra, medan de övriga gjorde en platsliggning) med fotgående/bakdelskontr. och ställande (u.g.). Just ställandet gick inget vidare då han satte sig hela tiden, men fick ändå till ett bra avslut. Testade även att ha honom lös, utan att han gjorde det minsta tecken att vilja att dra åt annat håll ... phu !

När jag åkte hemåt efter kvällens lydn.trän. kom jag på mig själv att jag satt och smålog hela tiden. Hade en riktigt härlig känsla.

***
På lunchen tränade vi lite jaktfot och i våra bästa stunder (i vår ensamhet) kan det se ut så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar