Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 16 augusti 2015

TOLLINGKURS

Tillbringat en trevlig o nyttig förmiddag på tollingkurs. Är nöjd med lilleman, om än ngt lomhörd ... men jag älskar honom ändå - haha ;-)


***
I väntan på vår tur, kom jag på ett utmärkt sätt att belöna Rejs's lugn under passiviteten. Eftersom han väljer bort allt belöningsgodis och riktar allt sitt intresse och fokus mot det ekipage som är aktivt, har jag varit lite desperat hur jag ska få honom att lugna ner sig. Anv. nu favoritbollen (just nu iaf) för att rikta om hans fokus och när han - hur konstigt det än kan låta - lugnat ner sig fick han bollen ... osv Förstår att det är/kan vara en "balansgång" mellan lugn och skapa aktivitet ,,, men måste prova så jag hittar nåt som funkar ...

Två av kursdeltagarna körde provlikt upplägg, medan vi andra två körde vad vi själva ville testa.
Rejs och jag provade ansmygning, tollingarb. därefter två markeringar i vattnet och som avslutn, ett stort sök.
I ansmygningen, hade han "glömt" allt vi tränat på och hade bråttom bråttom till gömslet.
Tollingarbetet som är Rejs paradgren, gick som vanligt klanderfritt.
markeringarna kröp det i skinnet och jag fick hålla i honom (har ju dålig stadga). för att han inte skulle "knalla". Och när det gäller avlämn. var dom obefintliga, ville knappt gå upp ur vattnet ...
I sökarbetet var han riktigt duktig, med tanke på att han aldrig gjort det innan - iaf inte nåt så här stort ! Kunde konstatera att han kortade sökdjupet när han blev trött, men gav ändå inte upp. Titti fick gå ut o "ladda" området igen, för att få ut honom på djupet.

Himla kul att testa att sätta ihop tollingen med efterföljande vattenmarkeringar och även sökarbetet, som jag tänker att vi kan fortsätta träna utan att för den sakens skulle förstöra stadgearbetet som vi febrilt jobbar med. Även om han ljudade mer än jag hade kunnat föreställa mig under sökarbetet, så var det väldigt kul att se honom arbeta. Inbillar mig att det blir mindre ljud när han inte får nån syn- och hörselretning ,,,


Husse & jag ❤ Suger ut det göttaste innan vardagen i morgon åter börjar ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar