Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 18 november 2012

KLUBBMÄSTERSKAP PBK

Årets Klubbmästerskap för Partille Brukshundsklubb har nu gått av stapeln. Erfaren från min tidigare hästaktiva tid i kalla ridhus och med en minnesbild från förra årets KM färskt i minnet, då det både stormade och regnade – vi trodde på fullt allvar att ridhustaket skulle lyfta – var jag nu fullt rustad. Påpaltad med lager på lager, i form av undertröja, 2 fleecetröjor och termobrallor var jag redo för en lång dags KLUBBMÄSTERSKAP i kallt ridhus.

Från att först inte alls tänkt delta, mest pga av att det förra året drog ut på tiden och blev en mycket seg och kall tillställning, fick jag nu höra att upplägget skulle bli ett helt annorlunda. Varje ekipage skulle bara genomföra fem moment i sin respektive klass och tanken var att dagen skulle bli kortare och mer publikvänlig. Därmed var vår anmälan till årets lightmodell i lydnad ett faktum.
Lydnadsmomenten var
Klass I : linförighet, läggande, inkallning, apportering, hopp, helhetsintryck
Klass II : fritt följ, läggande, inkallning, apportering, hopp sitt, helhetsintryck
Klass III : fritt följ, sättande?, inkallning ställ.(o lägg.?), apport hopp, apport metall helhetsintryck

ALLA lydnadsklassernas resultat (ingen koefficient) las ihop för att utse segrarna ...
Vidare var det ju inte enbart mästerskap i lydnad, utan även i agility. Måste säga att det var lite förargligt – tänker jag nu efterklokt – att jag inte anmälde oss till agilityn, särskilt när jag väl på plats upptäckte att den platta tunneln INTE var med (likt förra året).
Banbygge
Skulle den nu varit med, kunde jag ju bara ha strykt oss från start, eftersom Özet ännu inte har kommit över sin skräckupplevelse, då han vid ett tillfälle har snurrat in sig riktigt rejält i ”säcken”.

Hur gick det då för oss ? Alltså ingen agility, bara lydnad för vår del. Skulle bli premiär för klass II – momenten, mest nyfiken var jag främst på hopp sitt och apportering, där momenten inte är klara. Använder fortfarande target i hoppet och även om han tuggar allt mindre i apporteringen, så ligger den mesta svårigheten kvar precis i ingången innan avlämning.

Efter ett inledningsvis kanonbra fritt följ, med ett glatt och focuserat Öz, blev avslutningen inte vad jag väntat … kunde inte annat än skratta, när jag bara skulle sätta pricken över i’t. Mitt i den avslutande språng marsch’en, så fick herr’n för sig att lägga sig precis när jag vi växlade över till vanlig marsch … - VA ? Sa, du inte ”ligg” ?
= 8p  DK (ingen kommentar)

Momentet därefter var läggande. Utmärkt, tyckte jag själv och även publiken på läktaren, för därifrån hördes ett sus. Men tydligen gjorde jag nåt DK – men undrar vad  ? Sneglade väl troligen på honom vid kommenderingen ? 
= 8p  DK (ingen kommentar)

Nästa moment var inkallande, där han som vanligt kom med värsta speeden och just därför hade liiiite svårt att stoppa innan ingången.
= 8,5p  (ingen kommentar)

Efter inkallningen, precis när vi skulle börja ta oss tillbaka till utgångsläget, för att utföra apporteringen var han så glad, att han plockade fram sitt berömda flipperspel och sprallade till det och tog sig ett litet race .…

Momentet som följde var som sagt, apportering. Samma värsta tempo ut – så att sågspånen yrde - plockade upp apporten utan ”tjafts” och med ett bra grepp i full fart tillbaka, kom han in vid sidan med bra ingång. MEN i samband med ingången började han tugga.
= 8  ändrades till 7p  !!!  DK – lätt tugg 
(Jag vet att jag sa ”stanna” innan jag kastade apporten … får man det eller blir det DK då ? Det borde väl vara samma som ”stanna kvar” när man lämnar kvar hunden inför inkallningen ?)

Som avslutning var det fritt hopp. Tänkte : hur skulle detta gå nu då ? Men glatt överraskad såg jag Özet hoppa över (risken var stor att han skulle springa vid sidan om, vilket han gjort varje gång vi BÖRJAT utan target, på träning) och vända på vårt inövade avstånd (möjligen något bredvid ”mittlinjen”  och närmare hindret och än önskvärt)  – han hoppade tillbaka och gjorde en fin ingång.
= 9p   (ingen kommentar)

Helhet = 8p 
Överlag, måste jag säga att jag saknade kommentarer efter ALLA momenten - vore ju bra/kul/nyttigt att veta motivationen till poängsättningen ...
Delar av publiken (våra trän.kompisar) väntar på prisurdelningen !

RESULTAT
1:a  Britt & Leon (klass II)
2:a  Britt & Rassel (klass III)
3:a  JAG & Özet (klass II)
Årets nybörjare Carina Bergek & Nasti

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att nämna en man på klubben, som alltid ställer upp som tävlingsledare (och en massa andra sysslor på klubben) på bekostnad av sitt eget tävlande … 
TACK LASSE, ÄNNU EN GÅNG !


Fotografen …. 
har försökt att fånga bilden jag ville ha av oss
fast bilderna är många har ingen av dom lyckats nej
bilderna saknar ju skärpa … MEN dock ej STIL ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar