Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 10 augusti 2012

TOLLARSPECIALEN - ÖLAND - fredag

Fredagens WT ...
Efter en uppvärmning, med en GLAD och PIGG Özet, som löste både markeringar och linjetag på absolut bästa sätt, fortsatte vi in i tävlingsområdet. Tänkte väl inte just DÅ så mycket på Özets allmänna tillstånd, utan blev allt eftersom, mer och mer medveten om hur han FAKTISKT mådde. Efterklokt tänkte jag tillbaka och konstaterade att han så fort vi kommit in i tävlingsomr. förändrades och blev "låg", gick med slickade öron och snusade i backen när tillfälle gavs ...

Men om jag ska ta det från början ...
Inledde med 100 poäng på stationen med LINJETAG ...
Özet for ut spikrakt på linjetaget - in i område - precis bredvid dummyn - för att totalt förlora sig  i dofternas värld -  efter  att ha tagit till ALLA medel (förlåt Jesper!) för att få honom att lyfta nosen från backen, tog han till slut upp dummyn och kom för avlämning - hepp !
Kunde iaf bidra till att "husseklubben" (Tommy o Mats) fick årets gapskratt ... tog vi inget extra för ;-) 
När vi intog stationen med TVÅ ENKELMARKERINGAR hade vi INGA 100 poäng längre ...
1:a markeringen spikade han - full fart hem, även om han greppade i snöret pga av att dummyn hamnat i "uschlig" sand  - precis INNAN avlämning droppade han dummyn pga en snusfläck ! 
2:a markeringen spikade han INTE - han hade nämligen, i ett för mig obemärkt ögonblick förlorat sig i samma snusfläck som han stannat vid, vid avlämningen vid 1:a markeringen ...
Vid det här laget hade Özet börjat hänga rejält med huvudet och redan inför vattnet, var jag skeptisk till om vi verkligen skulle fullfölja ... Men jag beslutade mig trots allt för att genomföra VATTENMARKERINGEN ...
- Bara så du vet, domar'n - jag kommer att stötta min hund, som med all säkerhet kommer att besväras av vågorna ...
Vi skyndar ner (allt för att "peppa" Özet) till vattnet ...
- Markeringen är kastad och Özet skyndar iväg ... 
... och stöter på "patrull" = vågor med "gäss" ... 
... matte stöttar ... men vid varje övervägande att attackera det böljande havet ... kommer en ny hiskelig "hög" våg ...
och vi får ge upp ...
... men vi e´lika glada ändå ...
... jag lovar Özet - vi gör ett nytt försök imorgon ...
... dagen efter ...
... först visade matte vägen och se vad bra det gick sen - inga problem - tvärtom, hur kul som helst ...
... dock något mindre vågor ...

Tillbaks till WT't ...
Inför 4:e stationen beslutar jag mig för att avsluta med ENKELMARKERINGARNA och för att sen skippa närsöket ...
När vi då intog startpunkten vid stationen, märkte jag att Özet inte alls "var med i matchen" och mycket riktigt - jag såg att han markerade nedslaget, men halvvägs ut stannade han och sniffade en doftfläck ... jag stod tyst en stund och avvaktade - inget hände, mer än att jag lugnt gick ut och kopplade upp honom och sa att vi bryter ... tack och hej !   

Sammanfattningsvis har jag mina funderingar ... jag kan bara konstatera att Özet känner sig obekväm i samband med STORA hundsamlingar ... han blir väldigt splittrad med alla dofter, allt liv och rörelse kring honom. Jag tycker mig se ett genomgående mönster ... han blir frånvarande och "slokörad", verkar rent av bli ledsen ... KANSKE förlorar han sig i "sina" doftfläckar, för att komma undan och kunna sluta sig i sin egen lilla bubbla ... vad vet jag ! Kommer nu iallafall skippa allt vad WT'n heter, men därimot fortsätta att träna, speciellt med "verktygen" jag fick från Fegenveckan och se vad det kan mynna ut i ...

Innan Working Testet hade vi på förmiddagen även hunnit med att titta på ett par ekipage i Tollingjaktprovet i ÖKL.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar