Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 19 augusti 2012

SÖKTRÄNING - "TOLLERED"

Efter ett uppehåll på 5 veckor pga av div. andra aktiviteter - nu senast rasspecialen på Öland - återförenades Özet & jag, idag med sökgänget. Vi var full styrka - 6 st - i startordn. Git & Lyra, Karin & Kata, Jag & Özet, Lena & Elda, Britt & Sambo och sist Jenny & Lita (som löpte). 

Vädret var varmt och kvavt, trots att det bara var omkring 20 grader. Gles granskog i lätt terräng med tjock mjuk mossa, på ena sidan och rätt kuperat på högra sidan. Inte särskilt blött, trots regnande under natten. 

Özet & jag startade som 3:a, med Britt (lätta sidan) och Git (kuperade sidan) som figgar. Skickade 7 gånger, med början och slut hos Britt. Började med 2 dykupper, för att sen köra 3 st utan – vilket gick strålande – inte mkt vind att tala om och den som var, låg snett i ryggen. Märkte att han började mattas av vid 5:e skicket, men eftersom det var ganska lätt och öppet - på ena sidan - avslutade jag med ytterligare två, men nu med dykupper. Inga problem, även om tempot nu var något lägre. 

Men sammanfattningsvis gick han klockrent, sånär som han väljer lättaste vägen - en liten "vägväljare", som Karin uttryckte sig - UTAN att för den sakens skull vika av från linjen. Framslagen var oxå kanonbra, men det var ju ganska öppet och lätt.

Jag har lite svårt att tyda om han ser dykupperna eller ej och inte blir hans signaler tydligare allteftersom han mattas av ... Och kanske hade han inte mattats av så snabbt, om jag hade haft med mig tillräckligt med vatten … han drack nämligen upp hälften vid rastningen, INNAN själva sökarbetet. Så nu vet jag det … MERA vatten, MYCKET vatten, tryckande (varma) dagar …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar