Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 26 mars 2012

KURS TÄVLINGSLYDNAD - 5:E


 Özet & jag, först ut
"STÄLLANDE" - problemet är jag själv, med mitt DK med handen - förklarade problemet och visade först hur det såg ut - Özet stannade kanon bra och min hand åkte ut/bak i vanl. ordning - Git menade att jag bara svänger/pendlar lite med armarna när jag går fotgåendet, så skillnaden blir VÄLDIGT stor, när jag kommenderar och min arm helt plötsligt svänger kraftigt samtidigt - skulle bli DK oavsett armen är bakåt eller framåt, eftersom skillnaden är så markant, mot mitt "vanliga" (fot)gående.
TIPS ! - "håll lite i byxbenet för att hålla armen still - testade ett par ggr och det funkade precis lika bra = PERFEKT :-) Trodde - både Git o jag - att Özet skulle gå på handrörelsen - men icke !
Detta var snabbt avhjälpt och vi hade nästan halva tiden (4,5min) kvar så vi körde lite "fritt följ" (som jag tänkt köra i pass II) - visade - Özet bra kontakt, men "går ut" från mig efter ca 3 steg, där Git "misstänkte" att Özet förväntar sig belöningen (säkert så) - bytte belöningshand till vä. istället - blev efter ett par ggr mkt bättre - Özet blev lite konfunderad i början när kastet kom från andra sidan - variera sida på belöningshanden, så han inte vet var ifrån den kommer

 Özet & jag, omgång II
Hade funderat lite på vad jag skulle ta upp, eftersom vi redan hade gått igenom fotgåendet/fria följet redan.
APPELLENS "HOPP" - förklarade att vi inte hade kört (appellhoppet) på länge - visade först med targetlocket - Özet kanon - stannade och satte sig med än gång när jag tecknade/sa sitt - efter att kört ytterl. en gång m. targeten, körde vi utan - han vände upp för tidigt - gjorde om - han vände upp ännu tidigare.
TIPS ! Lägg ALLTID targeten på samma pkt/ställe - mät hur många galoppsteg han tar (2 steg) till pkt'en/targeten - var INTE för snabb med sättandet, utan lägg till sättandet som sista del - TRÄNA AVSTÅND !t

Passade på att fråga hur jag skulle göra när (om) Özet tjuvar vid "budföringen" = som jag själv trodde, SKA/BÖR ta tillbaka honom, eftersom han tycker det är så kul och är så positiv, till skillnad mot en hund som är osäker eller/och inte har samma driv ...

Avslutade med platsliggande. Özet längst ut invid väggen. Helt OK (3min) - behövde inte säga till, bara teckna - men han reste faktiskt aldrig huvudet, han bara la ner det på golvet, ifrån sitt ben – men bytte dock ställning ett par ggr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar