Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 25 mars 2012

JAKTINTERNAT - LJUNGSLÄTT

Nu i helgen var vi på jaktinternat (dock ej övernattn. för vår del) i Ljungslätt, tillsammans med 16 andra deltagare - några var ”gamla” bekanta, med de flesta var nya bekantskaper - med en fördelning på 6 flattar, 6 labbar, 4 golden och 1 stycke TOLLARE !

Kan säga att det var med en viss stolthet jag tog plats på ängen, där vi började uppvärmningen med jaktlydnad, som bl.a. bestod av en ”walk-up” med alla 17 ekipage på rad … eller på RAD var väl att ta i !!! värsta s.k. raka ledet jag någonsin skådat … men bra övning, även om den förstås var tröttande !

Efter morgonfika och presentation, delades vi in i 4 grupper och ”skickades” ut på lika många stationer - stoppsignal/dirigering, sök/närsök, markeringar och linjetag

Som kuriosa kan berätta att hundvärlden är liten ... en av instr. (Barbro) visade sig vara en "gammal" bekant från mitt barn-och ungdomskvarter. En av hennes bröder var klasskamrat med en av mina. Har oxå märkt att man nu mera ofta "springer" på gamla hundbekanta, med både 2:a (Majkie-tiden) och till och med 3:e (Zerra-tiden) ”generationens” hundar.

 STOPPSIGN. O DIRIGERING - Barbro
När vi som första övning skulle ut och köra stoppsign. och dirigering, fick jag frågan hur Özet kunde stoppsignalen och jag svarade då att han iaf fixar den galant, typ i skogen UTAN störning ... har ju iof kört lite "pinn/käpp-övningar", men bättre att nu ligga lite lågt kände jag ... men döm av min förvåning ... Özet var kanonduktig som klarade ALLA övningarna – allt från stopp under linjetag, till stopp under inkalln. - över förväntan !
Som sista övning på denna stationen var en dirigeringsövn. parallellt med ett annat ekipage. Även här skötte sig Özet på bästa sätt.

Glad och stolt över mitt duktiga lille ÖZ ♥♥♥ vandrade vi iväg mot sök och närsöks-stationen.
 STORT SÖK O NÄRSÖK - Marita
Vi fick välja på om vi ville ha "motivationssök" eller ej. Halva gruppen valde med och hälften utan laddning/synretning och vi som avstod att ladda området, gick undan och satt och samspråkade tills det blev vår tur.
Özet var med på noterna med än gång - hittade en tredelad tungdummy omedelbums
- JAAA här ligger det en dummy, matte .... men VAAA, hur stor och tung var inte då ? NÄÄÄ, den vet jag inte om jag orkar bära ....
- Jodå, Özet ... visst kan du ... kämpa ... och med lite - STOR - uppmuntran, lyckades han med stor möda leverera in den. Han fortsatte sedan att söket lugnt och systematiskt, enl. Marita som tyckte han var jätteduktig. Måste erkänna att jag själv har lite svårt att se vilket sökmönster han har !!! Tips jag fick, var att eftersom han slarvade så vid lev. och ibland gjorde en liten utsvävning innan leverans, tyckte Marita att jag skulle ta imot Özet och inte dummysarna !!!
När alla hade gjort sitt sök, flyttade vi oss en bit för att köra närsöket. Nu valde jag med synretning, med tanke på att herr'n nu var trött. Inga som helst problem - hämtade in alla 4:a snabbt och lätt.

Efter lunchen, som till min stora glädje - NOT - bestod av soppa (men som tur var hade jag tagit med egen "reservproviant") var det dax för markerings-stationen.

 MARKERINGAR - Marianne
Tanken var att det först skulle kastas två enkla åt var sitt håll och sen en dubbel i/med samma målområde. För vår del gick det nu inte som önskat. Den ”första enkla” kastades med dolt nedslag bakom en stengärdsgård - inte särskilt komplicerad alls – men Özet som glömde att koppla på näsan rusade förbi nedslagsområdet (dummyn) och vidare ut i "buschen och så gjorde han ytterligare några gånger. Nån gång kallade jag in, medan han de andra gångerna visserligen hittade den – men då efter sitt svep inne i ”buschen” …
Men till slut kastades trots allt ändå enkelmarkeringen åt andra hållet - DEN var inga problem minsann ... och därefter dubbelmarkeringen, vilken faktiskt gick riktigt bra !
När den första övningen (kan säga att det var fler som besökte ”buschen”!!!) hade gått laget runt var det dax för ännu en övning med samma princip ....
Först två enkla men nu med nya nedslag - markeringarna var NU inga problem. Nu var det mer, det oerhört slaviga greppet som var ”problemet” !

Efter denna stationen vandrade vi bort mot sista stationen, som handlade om linjetag. Nu upplevde jag att alla – både hundar och förare - var duktigt trötta och det blev inte bättre av det nu hade blivit svinkallt när solen hade försvunnit bakom trädtopparna.

 LINJETAG - Elisabeth
Första övningen bestod av 3 skick mot utsatta pinnar i form av en solfjäder. Vi hade tillsammans med våra hundar placerat ut 1 dummys var/pinne. Özet KANONDUKTIG både på linjetagen och GREPPET …. Yiiaaaaa !
Efter att ha levererat med samma fina fasta grepp på sista övningen, som var en kombination med – jaktfot, stadga och linjetag (”utkomando” bakåt) åkte vi hem för att vila upp oss inför morgondagen.

SÖNDAGSmorgonen var vi alla åter samlade och startade med uppvärmning – ung. samma övn. som under lördagen - dvs jaktlydnad mm. Därefter gick vi – i nya gruppkonstellationer -  iväg till respektive station, nu 3 st.
 MARKERINGAR – Barbro
Här fick vi utföra både, enkel - dubbel och trippelmarkeringar. Även en dubbelmarkering där två dummys kastas samtidigt - ”par-kast" !
Det var verkligen kul med utmaningarna - kanske främst för Özet klarade dom med bravur !



Glad och ”peppad” gick vi över till stationen där vi själva fick välja vad vi ville utföra.

 "SJÄLVVALDA ÖVNINGAR" - Marita
Vi valde alla MARKERINGAR I KOMBINATION MED LINJETAG (i det kända målomr. där markeringarna skett riktades linjetaget)
Själva markeringarna och linjetaget gick utan problem – han spikade alla – men han slarvade oerhört med greppen. Jag uppfattade det som Özet nu var trött i sitt lilla huvud och jag beslutade mig därför att stå över NÄRSÖKET, som dom andra körde som sista övn. på denna stationen

 LINJETAG (+ MARKERINGAR) – Elisabeth
Började med den s.k. "klockan" (komb.mark./linjetag)
4 ekipage ställde upp – klockan 12 – 3 – 6 - 9  och sen skickades hundarna på linjetag resp. markering. "Hund kl. 12", skickades rätt över mot/förbi "hund kl. 6".
Att Özet ”svävade” ut på några ”rundturer” kanske berodde på att han som sagt var trött i skallen, vad vet jag !

Fortsatte sen med linjetag, där hundarna skickades på linjetag och tanken var att länga avståndet efter hand …. MEN nu var hundarna så trötta att resultatet inte blev det bästa, så förlängningen uteblev. En del av hundarna ville inte springa ut överhuvudtaget !!! medan Özet sprang ut med rasade fart för att sen strunta i dummyn och istället börja snusa omkring … Försökte få till ett bra avslut, vilket tyvärr inte gick nåt vidare … Özet fortfarande mest intresserad av sitt snuseri …

Efter en avrundning med lunch – nu spagetti med köttfärssås - och ”tack och hej” åkte vi hem och försökte smälta alla intryck …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar