Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 12 mars 2012

KURS TÄVLINGSLYDNAD - 4:E


Åter hemma efter en veckas härlig skidåkning i Italienska alperna, närmare bestämt Arabba, som ligger i hjärtat av - Dolomiti Superski - världens största !!! skidområde, enl. vissa – medan andra påstår att det är Les Portes du Soleil (Frankrike/Schweiz), vilket jag mer tror på … men det räcker till, vilket som …





Medan vi fick vårt lystmäte, fick Özet sitt lystmäte tillsammans med sin unga vän Tess. Till skillnad mot förra året, kändes det denna gången underbart tryggt att lämna özet till kusin Lasse och Elisabeth. Özet trivdes som en prins … och som den prins han är, fick vi honom hemlevererad vid vår hemkomst. Lyx att slippa åka genom hela stan, ut till Långedrag, som iof går relativt fort när det inte är nån trafik.


Efter en ”ledig och slapparsöndag” var det på måndagen åter vardag. Och att det var måndag ojämn vecka, betydde att det var kurskväll - tävlingslydn. för Git på Alfa Hundcenter.

Özet och jag ut som sista ekipage – körde "fotgående" med kommendering (som alla andra f.ö.) – fick som vanl. många tips, som tex. att jag ska sluta att ”peppa” för att få upp tempot och att ALDRIG forsätta om han tappar kontakten, även om det så bara är för ett kort litet ögonblick … utan ”gör om” istället …
Testade med några enkla ”lägg dig ner” (ej kommando) och lämnade honom, för att sen lösgöra honom och ta in honom vid min sida och därefter direkt starta/fortsätta med fotgåendet. Allt för att han skulle tycka det var tråkigt att ligga ensam, men att det var desto roligare att komma till mig för att jobba ... gick ganska bra !

Andra momentet vi tog upp var inlärning av ”krypet”. Jag sittandes på knä (aj aj) i 90 gr. i förhållande till Özets kropp och med klicker och godis,  försökte jag få honom att röra bakbenen framåt UNDER sin kropp. Svårt sa Özet, som vägde över på vänsterskinkan hela tiden …

Avslutade med "platsliggande" - eftersom vi hade lite extra tid körde vi 2 st plats - hundarna bytte plats mellan varje plats och vi bytte även plats i hallen. Özet nosade lite på mattan (som var/är skitig och hårig) i början, men efter tillsägelse låg han med hakan i, i 3 resp. 5 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar