Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 9 oktober 2011

MH som i MENTALTEST HUND !

Och så kom då äntligen den dagen som jag gått och tänkt på sen förra hösten, då vi pga Özets – då nyuppkomna – skotträdsla/berördhet valde att avstå från kullgemensamt MH i Stockholmstrakten. Hade nu fått nys om att collieklubben hade hyrt/bokat klubben (Lerums BK) och efter kontakt och ok om deltagande, anmälde jag Özet.

Louis tipsade att jag nog borde testa Özets kamplust i samband med skott, för att se hur han reagerade, innan själva testet. Sagt och gjort – åkte till den öppna träningen och deltog på klubbens skotträning, vid ett par tillfällen. Om ni läst/kommer ihåg från bloggens tidigare inlägg, så fick jag hjälp av Lena (Elda), vid sista tillfället, vilket senare skulle visa sig vara guld värt. Visserligen var hon tveksam till att Özet skulle få en 1:a, men hon gav mig några råd på färden – bl.a att jag skulle vara TYST medan vi lekte/kampade, vilket idag skulle visa sig vara helt rätt !

Så här började dagen (morgonen) som var den kallaste (-1) morgonen hitills i höst …
Att husse Tommy, skulle följa med var ju inte så oväntat, men att Malin (Mara) skulle pillra sig upp så tidigt, för att beskåda lille Özets reaktioner, var mer än väntat. Och att hon också tog på sig att filma Özet under hela testets gång, gjorde ju inte att hon uppskattades mindre förstås. Tack Malin !

Efter rastning, anmälning och id-koll, var det då dags. Özet & jag var första paret ut (kl.08.00) och med förmaningen – tänk nu på att detta är h u n d e n s d a g – ringades i öronen, började vi gå runt publiken, (ca 10-14st) som redan hade tagit plats.

 1a-b-c – Kontakt (hälsning/samarb./hant)
Özet som ju är en väldigt glad liten kille, var i första momentet inte mindre glad. Efter ”hej på dej” så tågade testledaren och Özet iväg en bit ”vad ska vi göra, vad är på G”. Vid hanteringen, tyckte Özet att testled. kunde klämma på sig själv ”pilla inte på mig, pilla på dig själv”. Han fick myror i brallan och spelade ut hela sitt ”översociala” register. 2a-b-c – Lek (leklust/gripande/grip. o dragkamp)
Inge fel på leklusten här inte, även om det blev några sekunders avbrott pga av ett av mina fantastiska kast – jag lyckades nämligen få in en riktig pärla, rätt mellan ögonen på testledaren. Och att Özet kallas för den ”slappkäftade grodan” är ju allmänt känt och matte har ju sagt att jag SKA släppa när hon slutar dra ... som sagt, JAG är en jakt hund, ingen kamphund !
 3a-b – Förföljande - Gripande
Startade med en rivstart, grep tag direkt, men släppte när han märkte att ”bytet” satt fast. 4 – Aktivitet
Där står vi – Özet & jag – jag gloende rätt in i skogen, medan Özet håller koll och är helt lugn. 5a-b-c-d-e – Avst.lek (intr./hot-agg./nyfik./leklust/samarb.)
Vad/vem är det som kommer där borta, undrade Özet, som stod och kollade och väntade lugnt för att se vad som skulle komma härnäst … OK matte släppte halsbandet = fritt fram … åhhh, vilket kul tant.
 6a-b-c-d-e – Överraskn. (rädsla/hot-agg./kvarst.rädsla/kvarst. intresse)
Åh – skit, vad är detta ? Med skräckblandad förtjusning – med viftande svans - stod han och skällde, tills han så småningom gick fram, efter att jag närmat mig overallen med ett par steg. Han passerar helt lugnt, slänger en blick vid ett tillfälle och luktar på den vid ett annat. 7a-b-c-d – Ljudkänsl. (rädsla/nyfikenhet/kvarst.rädsla/kvarst. intresse)
Oj, vad är det – bäst att gå fram och kolla, sa Özet ! Han passerade – slängde en blick vid ett tillfälle. 8a-b-c-d-e – Spöken (hot-agg./kontr./rädsla/nyfik./kontakt. m.fig. i spökdräkt)
Hhummm – vad är nu detta, undrade Özet ! Han stod framför mig och kollade in båda spökena hela tiden - med viftande svans. När jag släppte kopplet, sprang han fram till spöket. Han passade även på att springa bort till platsen, där dom hade utgått ifrån. 9a-b – Lek (leklust/gripande)
Inte mindre lekbenägen än i början på MH’t, snarade mer intensiv lek. Tittar upp efter skotten, men återupptar leken/kampandet igen. Återupptog leken intensivt efter skott/passiviteten, där han agerat hur cool som helst. 10 - Är så stolt över att kunna skriva en STOR FET 1:A
Testledarens sammanfattning:
Özet var/är något "översocial" = tar gärna till hopp, studs o pussande/slickande för att "komma undan" det jobbiga som tex att bli undersökt/klämd på ... i övrigt sa han att Özet hade bra attityd, var trygg, var en hund med stor nyfikenhet, var jämn under hela testet - vid skottestet ökade t.o.m. hans kampande o blev mer o mer intensiv ju längre skottestet led, särskilt efter passiviteten ... Och till sist vill jag skryta med att beskrivar'n tyckte Özet var en av de bättre tollarna han stött på ... även om just tollar'n inte just var "hans" ras !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar