Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 16 oktober 2011

JAKTKURS TITTI & REGINA 4

Även denna gången höll vi till i grusgropen i Gråbo. Jag, haltande med min onda ankel, skulle ge det en chans. Vet ju att antingen försvinner smärtan eller så ökar den och jag får avbryta.

Upplägg f ö r e fikapausen :
 Uppvärmning – jaktfot och stoppsignal
3 stationer
 Linjetag (själva)
 Markeringar – enkla i 3 riktningar / trekant (själva)
 Markeringar – 4 enkla + 1 dubbel, i brant ängs/slybacke (Titti o Regina)

Efter information om dagens upplägg, började vi med jaktfot som uppvärmning. Özet&jag gick i täten, följd av resten i ett led, kommenderade av Titti. Påminde mig om ungdomens kadriljridning ! Fortsatte med/i samma led, men blåste nu stoppsignal och lämnade hundarna till hunden framför – jag fram till Titti.

Efter gruppuppdelning – 3st/grupp – gick vår lilla grupp först till Titti&Regina’s station, där Özet och jag – som 3:a – började med att sitta passiva i ”lägret”, medan det 2:a ekipaget stod och såg på, när 1:ans ekipage körde apporteringsövningen, som inleddes med 4 enkla markeringar som avslutades med en dubbel. För Özets del, gick samtliga riktigt bra.

Vi gick vidare mot linjetags-stationen, som bestod av en ruta med 4:a koner. Vi la ut 2 dummys/kon och hundarna kunde skickas längst ”rakorna” eller diagonalt. Jag valde att skicka Özet enbart längst diagonalerna – 3 skick. Han hade kanontempo, greppade snabbt – utan en tanke på att byta – men inför avlämning hade han ändrat grepp ett par ggr … usch och fy för sand på dummys, säger Özet !

Sen cirkulerade vi och gick till den ”självständiga” markeringsstationen. Vi ställde oss i en trekant med en stor vattenpöl/vattensamling i mitten – rätt djupt på sina ställen. När Özet fick sin 1:a mark. på andra sidan ”pölen” – blev han överraskad, när han kom dundrande ut i vattnet och trodde att pölen verkligen bara var en pöl med grunt vatten. Nähä … det här finner jag mig inte i, sa han och vände … det måste finnas ett annat sätt att nå dummyn … men efter att ha sprungit runt och kollat förstod han att det inte fanns nåt annat alternativ och trotsade sitt obehag och plumsade i. De övriga markeringarna gick därimot utmärkt.

Fikapause

Upplägg e f t e r fikapausen :
 Markeringar/linjetag (instr.)
 Passivitet vid ryggorna
 Markeringar – enkla i 3 riktningar / trekant (själva)

Vi började åter med Titti o Regina’s station – som nu bestod av ett dolt linjetag (alt. markering, därefter linjetag i samma nedslag) därefter en markering med nedslaget vid sidan av en väg/bred stig – svårighet, med vägstreckan som dragning.
Özet & jag föst ut. Jag va ”övermodig” och valde ett dolt linjetag – man har ju hört nåt i stil med ”man ska tro på sin hund” - samtidigt som jag ju VET att Özet normalt sett är grym på linjetag !!! Men det blev inte riktigt som väntat = fiasko ! Gjorde nog 3-4 försök och tackvare närsöksignalen hittade han till slut. När vi sen riktade upp mot Reginas markering, gick det desto bättre, även om han inte spikade den. Hörde även att han hade kissat bakom en buske då han tyvärr varit dold för mig.

Därefter stationen med passivitet, som följdes av stn’en med markeringarna vid pölen igen.
Avslutade med 2 enkelmark. – en lättare och med dolt nedslag i tät vegetation (ingen vattenpassering). Avslutningen blev klockren, vilket kändes så himla bra. Åkte därmed hem med en bra känsla. Kul var också att jag hade sluppit avbryta pga av min onda fot. Hade visserligen ont, men det hade ändå gått bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar