Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 24 juli 2011

SEMESTERSABOTÖREN ...

... en lydnadstävling (I-elit) i dagarna 2 på Kungsbacka BK.

Igår ville jag lägga ner allt vad lydnad heter ... idag är känslan bättre, även om jag tänker ... om inte OM hade varit ... detta eviga "problem" med platsliggandet ...

LÖRDAGMed startnr 8 – fick Özet ligga som 1:a hund i 2:a gruppen på platsliggandet – perfekt ! "Grannhunden" var en "känd", trygg goldenhane. Oddsen var på vår sida. Vi la hundarna och lämnade dom – det var hundar som skällde en bit bort – inga problem – det var nån förare som HÖGLJUTT kommenderade sin hund på kl. III-planen bredvid – inga problem. Gôtt detta kommer att gå vägen, tänkte jag … och preciiiis i slutsekunden, FLÖG Özet upp (nåt stack/bet honom i rumpan) – han satte sig ner – jag tecknade att han skulle lägga sig, vilket han gjorde – precis när han hade lagt sig blev vi kommenderade att gå tillbaka till hundarna.
Resultatet blev förstås en stor fet 0:a !

När det sedan äntligen blev vår tur (lång väntan, då domare + funktionärer hade rast mitt i) hade jag kämpat med att få kontakt med Özet, utan att lyckas. Han var som TOKIG i alla dofter längst vägen, där folk både rastade och värmde upp sina hundar. Han gick fram som en … inte dammsugare … utan som värsta SLAMSUGEN …
Svårigheten med både koncentration och kontakt höll sen i sig resten av programmet, så resultatet blev ju förstås därefter.

Platsliggande .... 0 … reser sig
Tandvisn. ........ 10
Linförighet ...... 6,5 … DK, ryck i koppel, LS, TRV, VP
Läggande ......... 5 … kraftigt DK, DFT, nosar
Inkalln. ............ 9 … VS
Ställande ......... 7 … kraftigt DK
Apportering ...... 6 … tugg
Hopp ............. 10
Helhet ........... 6,5 … okoncentrerad, svårt med kontakt.
Summa .......... 126,5

Kan säga att jag var så besviken – på oss båda – att JAG inte lyckades få någon kontakt med honom och att HAN är så förbannat snus(k)ig. Jag kände att det här med lydnad nog inte är vår grej trots allt och ville lägga ner allt vad lydnad heter. Hade ingen lust alls att återvända dagen därpå, för ännu en start .

Men när jag lite senare studerade kritiken och hade lugnat ner mig, började jag av någon anledning !!!! så smått fundera på hur jag skulle kunna förbereda mig/oss på bästa sett, inför morgondagens start. MÅSTE hitta ett bättre upplägg som "passar" HONOM ! Kanske att låta honom sitta i bilen HELA tiden – förutom en kort rastning – och ta ut honom så sent som möjligt innan start, så han inte får någon möjlighet till snus och sniff. Japp, så får det bli ... SÅ ska jag göra ... DET upplägget ska jag följa !

SÖNDAG
Vaknade och kände mig hur cool som helst, till skillnad från igår. Tänkte på vad jag hade kommit överens med mig själv om igår ... håll dig nu till planen Maggan !
Med startnr 12 (sist) – fick Özet ligga som sista hund i 2:a gruppen vid platsliggandet – inte helt fel ! Gårdagens vinnare (schäfertik) som "grannhund", kändes bra. Observera - det kändes bra - MEN vad som sedan hände, är en helt ANNAN historia ... som kommer här ...

Vi alla 6 ekipage, stod uppradade - kopplade loss - DÅ for en rottistik (låg på andra sidan om schäfern) iväg som en projektil + en hund till ! Özet blev ju förstås påverkad och började "klippa" med öronen. Kan nämna att den där rottisen blev diskad under gårdagen då den stack från appellplan. Nu fick hon ytterligare en chans tackvare (för henne) / pga (för oss andra) att momentet inte hade påbörjats ännu. Ställde upp igen - la hundarna - rottisen stack iväg igen - alla utom jag och schäfermatten stod kvar och väntade på att rottismatten skulle få tag på sin hund - först DÅ gick vi iväg. När jag vände mig om, fick jag se en SITTANDE Özet !

FAN, tänkte jag ... men kanske är säkrast han får sitta där, ifall vi blir 0:ade om jag tecknar att han ska lägga sig. Han satt och tittade på mig och jag tyckte han satt där tryggt och lugnt, tills han helt plötsligt reste sig och vandrade de 2m till buskbrynet bakom hela ledet, för att .... ja, börja snusa förstås ! Jaha, tänkte jag, hur länge nöjer han sig med att gå där och snusa ... så jag "tecknade" till domaren om jag skulle gå och hämta honom - nej, låt honom vara, sa domaren ! Jaha, tänkte jag igen - "smart" - och i samma ögonblick var han framme vid schäfern
- NU kan du gå fram, sa domaren. Schäfern låg ända tills jag gick fram till Özet, som då vandrade bort till en borderhane, som började gruffa och Özet "svarade" genast med hög svansföring. Men jag hann fram INNAN det hann utvecklas till något ... puh !
- NI TVÅ - med tollar'n och border'n kan utgå, sa domaren.
- VA ? JAG, sa hon med border'n ! Men domaren menade att border'n hade rest sig när Özet var hos schäfern, och att det därför han "drog" till sig Özet .... :-/
Jag själv, hann inte riktigt uppfatta vad som igenligen hände ....

Och VAD lärde jag mig nu av detta ? Jo, att Özet INTE är särskilt "osäker" längre - vad det verkade nu iallafall !

Sedan blev vi åter inkallade inför tandvisningen. Jag såg den ena hunden efter den andra få 8:or och 9:or, tills det bara var vi kvar ! Domaren som är låååång, stegade fram från sidan och böjde sig över hunden och klappade/gnuggade hundarnas hals/nacke och tittade därefter på tänderna. En del av hundarna ryggade tillbaka, medan andra blev glada och började hoppa. När det blev vår tur tänkte jag - spännande och se hur Özet fixar detta ? Vi stegade fram - Özet satte sig - domaren gick fram och böjde sig och klappade/gnuggade både halsen och nacken och kollade tänderna - Özet viftade på svansen medan han satt kvar, som han aldrig hade gjort annat !
- BRA, blir en 10:a ! Stolt över den enda 10:an i gruppen, gick jag till bilen och och tänkte ... men herregud, ska han verkligen sitta i bilen ända tills det är vår tur ! JA, Maggan håll dig nu till planen ! JA, Maggan, det ska jag göra !

När näst sista hunden gick ut på plan, passade jag på att rasta Özet, för att direkt efter kissning, sätta honom i bilen igen. Kollade sen när sista ekipaget gick in på plan och gick till bilen och tog ut Özet, när dom var färdiga med linförigheten. Släppte ut Özet och med hans kamptrasa i handen, småsprang jag bort till starten, samtidigt som vi körde lite kontaktövningar och bus. Precis innan ingång, släppte jag trasan bakom ryggen på mig själv och gick in till startpunkten. Sedan gick det mesta riktigt bra, även om det fanns mer att önska förstås ! Efter lite eftersnack med domaren – om Özet och mitt lovande samspel, mm (ha ha) – sprang vi glada och nöjda tillbaka till kamptrasan. Behövde verkligen detta, efter gårdagens djupdykning och depp !

Platsliggande .... 0 … kan ej mom.
Tandvisn. ....... 10 … bra
Linförighet ....... 8 … ngt ojämn pos. o halter
Läggande ........ 8 … avstannande förare
Inkalln. ........... 9 … fint intresse, slarv. avsl.
Ställande ........ 8,5 … DK
Apportering ...... 8 … DK, tugg
Hopp .............. 9 … bra
Helhet ............ 8,5 … lovande samspel
Summa ........... 145

3 kommentarer:

  1. <3
    Du på Specialen får vi nog se till o ta en liten snackis, inget hänga läpp o inget vara hård mot sig själv här nu.. KRAM på dig

    SvaraRadera
  2. Ja tack, ser fram imot en liten snackis ... och tack för stöttning ... uppskattas :-)

    SvaraRadera