Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 20 mars 2021

SPECIALSÖK - ENSKILD TRÄNING

ENSKILD TRÄNING FÖR SUSANNE KIHL

Idag var Rejs och jag i kungälv hos Susanne K. för att få lite råd och tips, främst, kring markeringar. 

Inledde först med ett litet snack - berättade bl.a. om Rejs "osäkerhet" när han inte får bekräftelse och frågade om hanteringen av hel kong bl.a. i samband med markeringsträning.

Började med ett sök där han fick arbeta lös, mest för att Sus. skulle se hur han jobbade. Efter genomgång av det utförda söket - där Sus. tyckte jag skulle fokusera på starterna, med tanke på att Rejs gärna rusar iväg för att "scanna av" området - visade Sus. med Rejs, exempel på vilka alt. till markeringsövningar jag kan använda.  

* Lugn start - ta/håll inte i honom vid startögonblicket 
* Lära honom att läsa min kropp - dit min kropp ”pekar” vill jag han ska söka (tänk "uppletande")
sök åt höger - hunden på vä. sida och visa med höger handen
sök åt vänster - hunden på hö. sida och visa med vänster handen
* INTE be honom att ”visa” igen efter att ha hittat gömman - kan annars leda till att han/hundarna inte vill lämna gömman
* Träna markeringar och annat sök var för sig - markering - detaljsök - områdessök
* Lugna belöningar - tänk på att belön. "ska komma fr gömman" (en godis i taget) typ omvänt lockande, men med knuten hand - knuten hand (knogen mot Rejs) = vänta, ”vänd” hand (knutna fingrar) = varsågod 
* Variera belöningarna - godis, kong o vanl. boll



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar