Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 26 augusti 2020

BRUKS/LYDNADS-CIRKEL (2)

Tommy ute med bägge hundarna, medan jag gjorde krossade tomater och torkade skalen, gjorde kantarellstuvning till lunchmackor.

*

På kvällen var vi på klubben och lydnadscirkeln. Jag var temaansvarig och hade valt tema "Ordförståelse och överträning". 

Samlades som vanligt för genomgång och diskussion gällande temat, som alltså var ordförståelse. Pratade mycket om överträning, om det hjälper eller stjälper, om att förstå varför vi tränad vad/vilket syfte träningen har. Pratade om att variera träningen och vi pratade om betoning på hur vi säger vad.

Kanske hjälpte det att jag hotade Rejs med blocket förra veckan, för han var SÅÅÅÅ duktig, het som vanligt, men tyst och behaglig. Semla som var jättepigg och sprallig, var även hon superduktig.

Jag körde rutan och runda med bägge - flyttade konan allt närmare rutan allt eftersom (för Rejs) - slutade när konan stod ca 5m ifrån, vilket verkade vara vad han klarade av (han missuppfattade en gång). 

För Semlas del stod rutan resp. konan på längre avstånd ifrån varandra. Körde ett litet fotgående och snabba lägganden med Semla som avslutning. Rejs fick ingen mer träning, då jag var så himla nöjd med honom och var "rädd" att han skulle spinna igång pga av att de andra tränade med väl skojfriska och ljudliga belöningar, som blir för svårt att hantera hans del. 

Sammanfattningsvis var jag så himla nöjd med båda hundarna, som verkligen hade varit duktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar