Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 1 oktober 2018

BRUKSKURS - lydnad / nosework

Morgon/fm - brukslydnad

Idag, på morgonen/förmiddagen, var det dags för brukskursen igen – denna gången stod det lydnad på schemat. Inledde med teori i klubbhuset och när vi väl kom ut och skulle börja köra hundarna började det regna.

Det verkligen inte det mest optimala vädret på dagens lydnadsträn./kurs, men Rejs och jag hade iaf lite tur under vårt pass, då faktiskt solen bröt igenom en kort stund. Jag valde ut momenten, fotgående, framförgående och kryp.

• fotgående – problemet är att han har börjat ligga mkt före i position och som jag självkritiskt nog förstått, har jag släppt på kreterierna – ett av tipsen som jag tar med mig är att inte börja med att gå för långa raksträckor.
• framförgående – har haft problem med att få till det – när vi visade, gick det överraskande bra. Måste ”smuggla” upp belöningen (godis) i handen, utan att han märker det (ser han, kan han inte släppa kontakten med mig) – försöka fasa ut ”trigger’n” (fejktagetpinnen).
• kryp – problemet är att han blir hög fram, när jag själv börjar räta på mig – tips, fortsätt att gå vä.svängar för att ”hålla nere” honom.
Kursdeltagare väntar medan fröken drar på sig regnbyxor.
OBS - det är INTE Rejs och jag på bilden, om någon nu skulle tro det !

*
Hemma och tog en promenad och tog igen oss, innan kvällens noseworkkurs.
Kväll - nosework

På kvällen var det dags för noseworkkursens omgång nr två och vi inledde med ett utomhussök, mest för att Jessica ville testa deras nya beslysnng. Det var tre legor – en låg, en mellan och en högre. Den högre satt vid en av stolparna vid den rörliga hängbron, som Rejs utan vidare hoppade upp på och gjorde sin liggmarkering.

Sedan gick vi in och fortsatte med de söken som var kvällens ”tema” – trappa och rörliga gömmor. Rejs blev första hunden i trappan. Han agerade precis som vi hade fått förklarat för oss, nämligen att de flesta hundar tar trappan som en transport (förståligt). Han skuttade alltså upp de 3-4 stegen och fortsatte sniffa i utrymmet ovanför. Jag fick ”leda” honom till trappan och han hittade gömman efter en liten stund. Resten av gänget ”tog” trappan och sen var det dags för Rejs o mig igen. Då gick det desto bättre och han ”fastnade” i trappan direkt.

Vidare till det rörliga söket, som bestod av ett gäng med hängande pet-flaskor och som ”kuriosa” kan jag nämna att två av tikarna löpe och märkväl, Rejs brydde sig inte det minsta. Behövde inte så lång tid på sig, utan förstod ganska snart att doften befanns sig i en av flaskorna.


Och lilla Semla, som fyllde 4 år idag, fick mest tillbringa sin födelsedag i bilen, medan Rejs gick på kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar