Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 12 juli 2010

VÅRT FÖRSTA ÖKL VILTSPÅR

Just nu sitter jag och kliar mig på ALLA ställen där alla blinningarna och bromsarna bet mig i förmiddags. Minns inte när jag blev så biten/stucken sist. Jag som vanligtvis är så sjåpig - skärpte verkligen till mig när jag selade på Özet (ha ha – det låter ju som om jag selade på en häst !!!)
Özet & jag har alltså idag, varit på vårt första ökl. prov i viltspår. När vi idag till Sollebrunn, kände jag att det var gôtt att slippa den magvärk (matförgift.) som jag ju hade vid anslagskl. i våras. Jag kunde nu ”njuta” av den fina vägen utmed sjöarna Mjörn och Anten.

När jag visade honom spårupptaget skulle han bara undersöka vid trädet närmast först. – Fattar du inte att det är nån eller nåt som varit här, matte ? Men efter ett ”nytt spåååår” från mig, började han trampa iväg, om än lite fladdrigt. Han gjorde några ”utsvävningar” vid ett par ställen, men hittade tillbaka snabbt. Jag märkte på honom (vilket domarn också senare påpekade) att han var påverkad av värmen. Det var som om han vid ett tillfälle då han stannade till och vände sig om och tittade på mig sa – Matte, vad håller vi på med – ska detta verkligen vara nödvändigt, i denna hettan ? Phu ! – Ja Özet, det ska det …. fortsätt nu … spååååår ! Och han fortsatte duktigt till vi kom fram till ”återgången” (förstod jag efteråt att det var) där han började, som jag tyckte – ”virra omkring” ! Men efter ”virrandet” var vi på väg igen och efter en stund sa domaren sa att vi skulle stanna, för att han skulle avlägga (heter det så?) ett skott. Jag satte Özet brevid mig och domaren sköt - PANG ! Özet kollade – vad gjorde du ? och sen fortsatte vi förbi ”krutrök” och domare för att snart nå fram till klöven ! BINGO !

Domarens kommentar (Provförlopp)
Startar ganska raskt. Går av ett par gånger 10-15 m. men återgår omgående. Klarar alla vinklar bra, men återgången V4 klaras med stor ringning.

= 1:A PRIS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar